Her blir noe for en hver smak; det både strykekvartett og blåsettrio og forsterket rytmeseksjon! Men hvorfor dette overflødighetshorn? Det må være givergleden som sniker seg på…? Siden konserten er i desember er det selvsagt ikke til å unngå at det kritiske blikk settes på noen av sesongens reportoar. Forvent uhørte og utenkelige versjoner av sangskatten som antagelig er lengst unna svingende hofter og sexy synkoper.
Vi snakker selvsagt om julesanger… Derav konsertens tittel: Hovedøen Social Club slynger julen inn!
Konserten blir SÅ hot at Sigbjørn Nedland er sendt ut med opptakerutstyr fra Verdensscenen for å dokumentere (eller var det PST..?)
Hovedøen Social Club slo igjennom med et brak da ”¡Que viva Noruega!” kom sommeren 2008, og fikk en historisk trippel A-listing på NRK P1. Våren 2009 kom oppfølgeren ”¡Ay caramba!”, og i tillegg til turné for Rikskonsertene fikk plata massiv oppmerksomhet i TV og dagspresse. Et konsertopptak med prosjektet ”Klassikere a la Cuba” i samarbeid med KORK, ble utgitt på DVD i 2011, og ble bl.a. en stor suksess i Latinamerika og spilles jevnlig på TV på Cuba der Joner er geniforklart og har fått kultstatus blant musikere!! I fjorårets påskeprogram med KORK fra Ingierstrand var de også gjester med egen Prøysen-hyllest!
Og nå har de vært i Urban Sound Studio igjen. Bandleder og arrangør Sverre Indris Joner har vært i tenkeboksen og pønsket ut hvordan man kan overgå sine tidligere eskapader. Denne gangen har de invitert med en rekke gjester som har gjort plata til et overflødighetshorn av fantasifulle arrangementer med rik og stor klang. Det ekstra løftet med fullt storband eller strykeorkester kler bandets nostalgiske sound og repertoar. Til og med nasjonalmarsjen over alle nasjonalmarsjer - ”Holmenkollmarsjen” - har fått en sexy make-over. Men de går også nye veier, og inviterer rapper Don Martin med i en hyllest til Oslo-sommeren og Lillebjørn Nilsen. Og opphavskvinnene/mennene er over seg av begeistring for å bli gjenstand for bearbeidelser:
"Me gusta! La vieja tía está bien cuidado." Lillebjørn Nilsen
"Utrolig elegant versjon – hvem skulle trodd…" Terje Tranaas, DDE
"Herlig, Kjæmpesjarmerende versjon, og den sordintrompeten setter jo åsted og stemning så det suser. Avslutningen er så herlig vorspiel at den kunne vart mye lenger for min del. Tommel i været og jubel herfra" Øystein Dolmen
Hovedøen Social Club kjennetegnes for å lage cubanske versjoner av norsk populærmusikk av ikke helt ny dato. Denne lett usannsynlige fusjonen mellom Havanna og Ønskekonserten/ Norsktoppen/ Grand-Prix/ VG-lista m.m. har gjort at nordboere i alle aldre, farger og fasonger trekker på smilebåndet og kjenner det rykker i dansefoten. Det innebærer gjerne litt frekke, men kjærlige ertende løsninger. Bandet tilfører alt og litt til av hva man kan ønske seg fra karibiske musikkformers overskudd av livsglede og polyrytmikk. Under Sverre Indris Joners kyndige ledelse får man sløye og kunnskapsrike arrangementer, sømløst utført med den høyeste state-of-the art av det svingende bandet, og på toppen vokalist Sergio Gonzalez' ikke helt plettfrie norsk-uttale – dermed er soundet ikke til å ta feil av, og festen i gang!
Sverre Indris Joner – piano, Sergio Gonzalez - vokal, Eduardo Cedeño - congas, Tony Moreaux Charon - timbales, Marius Bastiansen - bongo, Ole Marius Melhuus - bass, Erik Eilertsen - trompet, Even Kruse Skatrud - trombone, Børge Are Halvorsen - saksofon, Magela Herrera - fløyte
Pitsj er fem sterke stemmer som skaper vokalmusikk i landskapet mellom jazz, pop og folk. Ensemblet er kjennetegnet av homogenitet, groove og et stort stilmessig spenn. Ambisjonen er å utnytte alt det potensial som ligger i fem jentestemmer. Fra debuten i 2006 har Pitsj vært kjent for friske versjoner og sofistikerte tolkninger av norske viseskatter, samt kjente standardlåter i nye norske gjendiktninger. I dag skriver gruppa egen musikk med et sound som er både mykt og kraftfullt. Pitsj fikk mye oppmerksomhet og gode kritikker for debutalbumet Pitsj (Grappa, 2006). Plata ble spilt inn i The Real Groups studio i Stockholm med den svenske vokalgruppens primus motor, Anders Edenroth, som produsent. De nådde samme høst til topps på Norsktoppen og kom til finalen i NRKs program Kjempesjansen, hvor de deltok sammen med artister som Alexander Rybak, Valkyrien All Stars og Katzenjammer. Siden har Pitsj gitt ut Gjenfortellinger (Grappa, 2009) samt medvirket på Kjell Karlsens Edvard Grieg in Jazz Mood (Universal, 2008). Utenfor Norge har Pitsj turnert i Latinamerika, Japan, Øst-Europa og Skandinavia. Pitsj har samarbeidet med musikere og arrangører som Hanne Hukkelberg, Sverre Indris Joner, Andreas Utnem, Bjørn Bolstad Skjelbred, Bjørn Kruse, Eyolf Dale, Øyvind Brekke, Helge Lien, Anders Edenroth, Even Kruse Skatrud, Kjell Karlsen, Helge Sunde, Wenche Losnegård, Odd Nordstoga, Sigvart Dagsland, Ole Edvard Antonsen og Øystein Wiik. Gruppas originale arrangementer er etterspurt både i Norge og utlandet.
Pitsj består av Anja Eline Skybakmoen, Anine Kruse Skatrud, Benedikte Kruse, Ida Roggen og Ane Carmen Roggen
Strykekvartett fra KORK: Bjarne Magnus Jensen - fiolin, Karl Espegård - fiolin, TBA - bratsj, Maria Alejandra Conde Campos - cello