BUT IT HAS NOT ENDED

Koreograf og danser Sudesh Adhana har sammen med komponist Jon Balke lagd en forestilling om terror, frihet, frykt og kunst. Forestillingen har som bakenforliggende referanse Kashmir-konflikten og historien om Hans Christian Ostrø som i 1995 dro til India for å lære seg den tradisjonelle danseformen Kathakali, men ble tatt til fange og drept av den militante terrorgruppen Al-Faran. Dette var en sjokkerende brutal  hendelse den gang, og kan sees som et startpunkt for terror slik vi kjenner det i dag. Med forestillingen “But it has not ended” utforsker Balke og Adhana den frie kunstens rolle som motkraft mot frykt . Terror ønsker å kontrollere gjennom frykt, mens  kunsten hele tiden  søker friheten som ligger i å nedkjempe frykten.

Indiskfødte Adhana har selv utdanning i kathakali, samtidig som han er utdannet samtidsdanser fra Khio. Historien om Ostrø som en kunstner som søker utenfor landegrenser for å finne kunstnerisk inspirasjon og fornyelse er også utgangspunkt for Adhanas utforskning av hvordan en tradisjonell danseform som kathakali kan påvirke og inspirere vestlig samtidsdans. Med seg på scenen har han sin gamle læremester i kathakali, Balakrishan Nair Jagadeesan. Balke har brukt den tradisjonelle musikken brukt til kathakali som inspirasjon til å lage forestillingens lydbilde, og undersøker fornyelse av gamle tradisjoner også innen det musikalske. Intervjuer med sentrale personer i Ostrø-saken veves også inn i forestillingens lydbilde som en kommentar til det sceniske uttrykket.

Sudesh Adhana - dans, Jon Balke - tangenter, elektronikk, Balakrishnan Nair Jagadeesan - dans


Formidles av Riksscenen i forbindelse med Ultimafestivalen 2016

 

Med støtte fra stiftelsen Fritt ord og Kulturrådet - Fond for lyd og bilde.