Ingen reise til England er komplett uten en tur innom den lokale puben. Stedene, som også har blitt kalt taverns eller alehouses, har helt siden middelalderen vært britenes “andre hjem”. Her har lyden av snakk, sang, musikk og den evige klirringen i ølglass til alle tider fylt rommene med liv. På slutten av 1600-tallet, da teatrene ble stengt av religiøse grunner, ble mange av disse skjenkestedene gjort om til såkalte Music-Houses hvor musikere ble samlet for å holde intime konserter for et entusiastisk og øltørst publikum. På disse stedene traff man Henry Purcell og mange andre komponister som presenterte sine nyeste komposisjoner, eller spilte livlige musikalske dueller med de lokale folkemusikerne. Komponistene lærte seg tradisjonelle låter og ble inspirert til å skrive nye stykker i «folkestil» – spesielt beregnet for puben, og gjerne med tekster som bevegde seg helt ute på kanten av det anstendige (og ofte litt utover ...). Folkemusikeren ble utfordret med et nytt repertoar og ble nødt til å heve nivået på spillet sitt for å hevde seg i duellene. Resultatet var altså en ny musikkstil skreddersydd for de uformelle rammene – og en god del av de låtene som ble komponert her på 1600-tallet, hører i dag til den tradisjonelle engelske, skotske og irske folkemusikken. Det var altså ikke bare komponistene og de profesjonelle musikerne som ble preget av folkemusikken – folkemusikken ble i stor grad også preget av komponistene. Disse «alehouse-sessions» ble etter hvert så populære at man begynte å ta inngangspenger, folk kunne tegne abonnement, og man begynte å bygge ut lokaler slik at man rundt år 1700 hadde skapt den vestlige musikkens første konsertsaler utenfor kirke eller slott (alehouset står altså som rollemodell for f.eks. Oslo Konserthus).
I dette programmet gjenskaper Barokksolistene noe av den stemningen som fantes i de londonske puber på 1600- og 1700-tallet. Menyen består av folkelig, forførende, gripende og festlig sang og musikk akkompagnert av snakk, humor – og selvfølgelig øl!
Bjarte Eike – fele
Per Buhre – bratsj
Tom Guthrie – sang og fiolin
Steven Player – barokkgitar og dans
Fredrik Bock – barokkgitar
Hans Knut Sveen – orgel
Johannnes Lundberg – bass
Snorre Bjerck - perkusjon