Da Tone Hulbækmo tok med seg harpa si inn i Tolga kirke, hadde det gått nøyaktig 40 år siden innspillingen av debutskiva hennes Kåmmå no – skiva der den norske harpa for første gang ble festet til platerillene.

Tone har på mange måter definert hvordan man spiller på norsk harpe, og har tatt den med seg over hele verden. På Harpedåm har hun gått tilbake til røttene i Nord-Østerdalen, et av de områdene der harpa har holdt seg lengst i levende tradisjon. Materialet er en blanding av tradisjonelt stoff fra innsamlinger Tone har gjort av gamle folk i bygdene, melodier hun lærte av foreldrene sine, og egne komposisjoner inspirert av tradisjonen, naturen og livet.

Tone Hulbækmo har spilt inn, medvirket på eller produsert en enorm mengde plater, og fått Spellemann eller nominasjoner for flere av dem i ulike klasser, i tillegg til en rekke andre priser og utmerkelser. Hun har helt eller delvis komponert over 20 bestillingsverk, og laget musikk til radioteater, fjernsynsteater, dukketeater, diktforestillinger og alt mulig annet i alle retninger. Det er med andre ord en av folkemusikkens aller mest hardtarbeidende, allsidige og mest prisbelønte artister vi får på besøk! Det er mulig hun tar med seg kraviklyra – en slektning av harpa – for å dra et par kule «lyreriff», som hun så flott formulerer det.

Tone Hulbækmo - harpe, kraviklyre